Gå til indhold
Søg

Undervisningsforløb

På denne side finder du undervisningsforløb, der er udviklet af professionsundervisere i projektet. Forløbene er inspireret af Educational Design Research og baseret på didaktiske designs, som professionsunderviserne har udviklet, afprøvet og justeret over projektets to designiterationer (E20 og F21). Der er forløb i:

Teknologiforståelse som selvstændig faglighed

VR i undervisningen med udgangspunkt i CoSpaces

Design af Maria Høegh Beierholm, VIA

Undervisningen bruger VR og AR som et eksempel på hvordan digitalisering af den åbne skole, kan se ud. Dette sker gennem en afprøvning af USE-MODIFY-CREATE metoden som en struktur for at stilladsere brugstudier, introspektion og redesign.

Download forløbet (bilag)

En introduktion til teknologiforståelse igennem 6 undervisningsgange med omdrejningspunkt i forholdet mellem information og data

Design af Andreas Binggeli, Mads Brink Müller og Lise Møller, KP

Undervisningen beskæftiger sig med de fire kompetenceområder indenfor teknologiforståelse, og hvordan disse områder er i “symfoni” med hinanden. Der er et tematisk omdrejningspunkt omkring information og data, hvilket undervisningens aktiviteter er rettet mod. Undervisningen skal bl.a. give viden om erfaringer med teknologiforståelses kompetenceområder samt forholdet mellem information og data.

Download forløbet

Teknologiforståelse i matematik

Teknologiforståelse og model for epidemier

Design af John Kehlet Schou, UCL

Undervisningen i matematik giver viden om modellering af epidemier gennem programmering og eksisterende modeller. Fagligheden for teknologiforståelse sker i relation til matematiske epidemimodeller, og hvilken normativ rolle modellerne spiller i samfundet.

Download forløbet (bilag)

Designe digitale visualiseringer af trigonometri i samspil med konstruktionen af en analog teodolit

Design af Lise Dausen og Adrian Rau Bull, VIA

Undervisningen giver viden om trigonometri og anvendelse af digitale værktøjer til konstruktion og undersøgelser. Dette sker gennem et skift fra at bygge en analog teodolit til at konstruere den digitalt, så den er visualiseret i programmet GeoGebra. Den studerende bevæger sig fra en blackbox-tænkning af trigonometri til en dybere forståelse af emnet samt får en forståelse af teknologiforståelse som en delfaglighed i matematik.

Download forløbet

Teknologiforståelse og talteori

Design af Frede Krøjgaard, VIA

Undervisningen arbejder med teknologiforståelse i relation til modulet Tal og algebra. Viden om teknologiforståelse bliver udfoldet gennem programsaktiviteter i Excel og Scratch, hvor de studerende fokuserede på positionssystemer og primtal.

Download forløbet

Teknologiforståelse integreret i matematikfaget på læreruddannelsen

Design af Dorthe Errebo-Hansen og Karen Drejer, VIA

Undervisningen arbejder med at integrere fire kompetenceområder indenfor teknologiforståelse i matematikfagets moduler. De fire kompetenceområder er: Digital mynddiggørelse, computationel tankegang, teknologisk handleevne samt digital design og designprocesser.

Download forløbet (bilag)

Familieøkonomi - Fra kviklån til styr på økonomien

Design af Nada Meri Pedersen og Steffen Overgaard, UC SYD og KP

Undervisningen arbejder med at designe et læringsspil, der skal løse det “wicked problem”, at unge mennesker har nemt ved at komme i økonomiske problemer. Eleven designer digitale artefakter gennem en iterativ designproces til gavn for individ, fællesskab og samfund.

Download forløbet

Teknologiforståelse i håndværk og design

Design og fremstil et siddemøbel

Design af Rachel Zachariassen, UCL

Undervisningen arbejder med at integrere de fire kompetencer i teknologiforståelse indenfor håndværk og design. Dette sker bl.a. ved at eksperimentere med design af et siddemøbel, bruge en laserskærer i fremstillingen af siddemøblet samt ved at forholde sig nysgerrig og kritisk til brugen af denne teknologi.

Download forløbet (bilag)

Teknologiforståelse i billedkunst

Blinkende dialogskulpturer i byrum - digital teknologi til analoge skulpturmaterialer

Design af Anette Møller Hansen, PHA

Undervisningen bruger blinkende skulpturer til at  ‘forbedre’ offentlige pladsers æstetiske værdier gennem 3D og 4D effekter. Digital design og designprocesser bruges i forhold til at anvende blok-kodning til et display, hvor de studerende kan supplere digitale symboler eller tekster til deres skulptur.

Download forløbet (bilag)

Big Data, Artificial Intelligence & Video hacking

Design af Ann Højgaard Slot, UCN

Undervisningsforløbet var opdelt i to dele: i første del var der fokus på, at de studerende skulle få indblik i hvordan kunstig intelligens indgår i vores materielle kultur. I anden del af forløbet skulle erfaringer fra første del bygges videre på samtidigt med at arbejde mere konkret billedkunstfagligt. Her skulle de studerende lave en landskabsvideo under temaet “Digitale billeder” og derefter “hacke” hinandens film.

Download forløbet